Kiinteistökauppariita: mikä se on?
Kiinteistökauppa (maanläheisesti talokauppa) on oikeustoimi, jonka myötä kiinteistön omistaja vaihtuu – toisin sanoen, myyjä luovuttaa kiinteistön ja tavanomaisesti sillä sijaitsevan rakennuksen omistus- ja hallintaoikeuden ostajalle, joka puolestaan suorittaa myyjälle vastineeksi yhdessä sovitun kauppahinnan. Valtaosa kiinteistökaupoista sujuu ilman, että mitään ristiriitaisuuksia kaupanteon jälkeen syntyy ja niin ostaja kuin myyjäkin jatkavat elämäänsä tyytyväisenä tekemäänsä kauppaan. Joskus tilanne on kuitenkin se, että kaupankohteena oleva kiinteistö ei syystä tai toisesta vastaa ostajan näkemyksen mukaan sitä, mistä on sovittu ja käsillä on reklamoinnin sekä vaatimusten esittämisen ja niiden kiistämisen jälkeen kiinteistökauppariita.
Kiinteistökauppariidassa ostaja väittää kaupankohteen olevan sovellettavan lain eli maakaaren säännösten mukaan virheellinen, vaatien samalla myyjältä joko hinnanalennusta taikka kaupan purkamista sekä mahdollisten vahinkojensa korvaamista. Koska kiinteistökauppariidan perusteet ovat varsin moninaisia ja niissä voi olla kysymys laatu-, vallinta- ja oikeudellisista virheistä, ei tässä lyhyessä kirjoituksessa käydä yksityiskohtaisesti läpi kiinteistökauppariitojen mahdollisia syitä. Sen sijaan kirjoituksessa käsitellään tarkemmin erästä tiettyä kiinteistökauppariitaa, jossa avustimme ostajatahoa.
Erään kiinteistökauppariidan anatomia
Asianajotoimistomme vastaanotti toimeksiannon kiinteistökaupan tehneeltä ostajalta, jonka mukaan kaupankohteena ollut kiinteistö ja erityisesti sillä sijainnut rakennus ei vastannut sitä, mistä oli kauppakirjassa myyjän kanssa sovittu. Siinä missä myyjä oli saanut ostajalta sopimuksen mukaisen kauppahinnan, katsoi ostaja, ettei rakennus ja kiinteistö vastannut arvoltaan kauppakirjan mukaisesti maksettua kauppahintaa kaupankohteen virheellisyyden vuoksi.
Ostaja ei ollut reklamoinut eli ilmoittanut myyjälle havaitsemastaan kaupankohteen virheellisyydestä. Siten asiaan perehtymisen jälkeen asianajajamme ilmoitti ensi tilassa myyjälle ostajan havaitsemista kaupankohteen virheistä ja näihin virheisiin perustuvan hinnanalennusvaatimuksen.
Myyjä kiisti vastauksessaan ostajan hinnanalennusvaatimuksen ja ilmoitti kantanaan, ettei kaupankohteessa ollut ostajan väittämiä virheitä. Käsillä oli ostajan kannalta ikävä kiinteistökauppariita, jonka hoitamisesta aiheutuvien oikeudenkäyntikulujen kattamiseksi ostajan vakuutusyhtiö myönsi oikeusturvaedun. Asianajajamme lähestyi myyjää uudella kirjelmällä, jossa se esitti kattavat perusteet sille, minkä takia myyjän näkemyksestä huolimatta ostaja oli oikeutettu hinnanalennukseen.
Asiakkaanamme ollut kiinteistön ostaja toivoi, että asia saataisiin ratkaistua sovinnollisesti ilman oikeudenkäyntiä. Tästä syystä asianajajamme esitti myyjälle ja tämän avustajalle yhteisen sovintoneuvottelun järjestämistä jo ennen oikeudenkäynnin vireillepanoa. Sovintoneuvottelussa asianajajamme avusti ostajaa ja lopulta asia saatiin ratkaistua tavalla, johon ostaja oli tyytyväinen – lopputuloksena ostaja sai siis muutaman kuukauden kuluessa toivomansa ratkaisun eli myyjä korvasi hänelle sovitun summan, eikä pitkäkestoista oikeudenkäyntiä tarvinnut laittaa vireille.
Asianajajan rooli kiinteistökauppariidassa
Kiinteistökauppariidan ytimessä on usein rakennus, joka on voinut olla jopa vuosikymmenien ajan myyjän koti, ja jonka ostaja on tarkoittanut toimivan omana kotinaan tulevien vuosikymmenten ajan. Konfliktiin liittyy näistä syistä täysin luonnollisesti usein paljon tunteita, ja asianajajamme auttavat ensinnäkin tarkastelemaan asiaa mahdollisuuksien rajoissa niin objektiivisesti kuin suinkin mahdollista. Koska kiinteistökauppa on lähes poikkeuksetta yksityishenkilön kannalta erittäin merkittävä ja taloudelliselta arvoltaan koko elinaikana tehtävistä hankinnoista kallein, on kaupankohteeseen liittyvien riitaisuuksien ratkaisemisessa oltava erittäin täsmällinen ja sensitiivinen.
Kiinteistökauppariidassa, kuten muissakin riita-asioissa, on luonnollisesti tärkeää selvittää se, mikä asiakkaallemme on tärkeintä ja millainen olisi hänen kannaltaan paras mahdollinen ratkaisu käsillä olevaan riitaan. Edellä selvitetyssä esimerkkitapauksessa tavoite oli saada asia ratkaistua nopeasti ostajan kannalta hyväksyttävien sopimusehtojen mukaisesti, mistä syystä oikeudenkäynti pyrittiin ja myös onnistuttiin välttämään. Joskus kuitenkin asiakkaan kannalta toivottavaan lopputulokseen pääseminen on mahdollista vain oikeudenkäyntiteitse.
Asianajajamme avustavat asiakkaitamme kiinteistökauppariidan kaikissa vaiheissa – ottamalla toimistoomme yhteyttä autamme arvioimaan sen, onko käsillä tilanne jossa asianajajan apu on tarpeen ja sen, millä tavalla ratkaisu voisi olla saavutettavissa.