Yritystoimintaan liittyy konflikteja
Yritystoimintaan – kuten kaikkeen inhimilliseen toimintaan – liittyy erottamattomana osana riski siitä, että toimintaa kritisoidaan. Kritiikki voi ilmetä monessa suhteessa ja muodossa, eikä kaikkeen kritiikkiin ole tarvetta tai syytä vastata esimerkiksi asianajajan avustuksella. Toisinaan yritystoimintaa harjoitettaessa ja käytännössä toimialasta riippumatta syntyy kuitenkin sellaisia ristiriitatilanteita, joissa asianajajan avulle on tarvetta. Tässä kirjoituksessa käydään läpi yleisiä toimintatapoja, joiden mukaisesti asianajajamme toimivat silloin, kun asiakkaanamme on yritys ja tällä yrityksellä on käsissään sen liiketoimintaa hankaloittava konflikti.
Asianajajan avulla yrityksen riskien kartoitus
Asianajajamme kanssa käytävässä alkuneuvottelussa sovitaan asianajotoimeksiannon hoitamiseen liittyvistä yksityiskohdista ja samalla käydään läpi tarkkaan se, millaiseen ongelmaan asiakkaamme apua kaipaa. Asiakasyrityksen puolelta alkuneuvottelussa on käytännössä poikkeuksetta läsnä päätöksentekoon oikeutettu henkilö (esimerkiksi toimitusjohtaja) sekä se taho, jolla ongelmasta on eniten käytännössä tietoa – toki etenkin pienissä yrityksissä kyseessä on usein yksi ja sama henkilö.
Ongelman kartoittamisen jälkeen asianajajamme selvittää asiakkaalle tämän käytettävissä olevat oikeussuojakeinot ja sen, mitä kunkin oikeussuojakeinon käyttäminen voi käytännössä merkitä. Samalla asianajajamme arvioi yhdessä yrityksen toimintaa johtavan henkilön kanssa konfliktiin yrityksen kannalta liittyvät riskit ja selvittää ennen kaikkea sen, mikä olisi yrityksen kannalta optimaalisin ratkaisu käsillä olevaan oikeudelliseen ongelmaan.
Sovinto usein yrityksen toiminnan kannalta paras ratkaisu
Yritystoiminnan tarkoitus on lähes poikkeuksetta tuottaa omistajilleen voittoa ja tämän tarkoituksen toteuttamisessa on tärkeintä se, että yritys voi keskittyä omaan liiketoimintaansa mahdollisimman hyvin. Oikeudellinen konflikti edellyttää usein erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten toiminnasta vastaavien henkilöiden ajan käyttämistä ja tämä konfliktin hoitamiseen käytetty aika on luonnollisesti pois itse liiketoiminnan harjoittamisesta.
Monesti konflikti on myös yrittäjälle itselleen henkisesti kuluttava sen ohella, että konflikti rajoittaa myös yritystoiminnan harjoittamista. Mikäli yrityksen ja yrittäjän kannalta konfliktin ratkaisemisessa on tärkeintä saada ratkaisu käsillä olevaan ongelmaan mahdollisimman nopeasti, on sovinnollinen ratkaisu lähes poikkeuksetta paras vaihtoehto. Asianajajamme auttavat yritystä saavuttamaan sen kannalta toivottavan sovinnollisen ratkaisun, mikäli se on mahdollista ja yrityksen toiveiden mukaista.
Vuokrasopimuksiin liittyviin konflikteihin ratkaisu sopimalla
Asianajajamme ovat viime aikoina avustaneet yritysasiakkaitamme muiden ohella liikehuoneiston vuokrasopimukseen sekä rakennuskoneiden vuokraamiseen liittyvissä oikeudellisissa konfliktitilanteissa.
Liikehuoneiston vuokrasopimusta koskevassa riita-asiassa yritysasiakkaamme oli osapuolena jo aiemmin vireille tulleessa oikeudenkäynnissä, mutta käännyttyään pitkittyneessä, yli vuoden kestäneessä riita-asiassa asianajotoimistomme puoleen, saatiin oikeudenkäynti sovinnollisesti ratkaistua asianajajamme avulla neuvotteluteitse vain hieman yli kuukauden kuluessa toimeksiannon vastaanottamisesta.
Toisessa, rakennuskoneiden vuokraamista koskevassa asiassa asianajajamme avusti yritysasiakastamme saavuttamaan sovinnollisen ratkaisun tilanteessa, jossa yrittäjä ei ollut tyytyväinen vuokraamiinsa koneisiin. Sovinnon myötä yritysasiakkaamme ja tälle koneita vuokranneen tahon pitkäaikaista yhteistyötä oli mahdollista jatkaa, kun oikeudenkäyntiä ei osapuolten välisen konfliktin ratkomiseksi tarvittu lainkaan.
Asianajaja yrittäjän apuna
Asianajajamme ovat yrittäjien käytettävissä aina kun siihen on tarvetta. Toisaalta kerromme neuvoa kysyville myös sen, mikäli emme voi olla avuksi tai mikäli tilanne on senkaltainen, että yrittäjä selviää käsillä olevasta ongelmatilanteesta ilman lainoppinutta avustajaa. Vaikka useimpiin yritysten vakuutusturviin sisältyykin asianajajan palkkion vakuutusehtojen mukaisesti kattava oikeusturvavakuutus, on yrityksen kannalta tärkeää tietää myös se, milloin asianajajan apuun ei ole tarvetta turvautua.
Toimistoomme voi ottaa yhteyttä erittäin matalalla kynnyksellä – selvitämme yhdessä yrittäjän kanssa sen, onko avullemme tässä tapauksessa tarvetta. Kysyvä ei tieltä eksy!